Netværk i Nord: Kommunikation, handel og kulturmarkører
De nordlige samfund hører til i en større sammenhæng. Selv de for en syd- og centraleuropæer ’marginale’ nordlige folk har til alle tider været involveret i kulturelle og handelsbaserede netværk, der rækker ud i en global kontekst.
Forskningssøjlen vil udfolde Nationalmuseets særlige potentiale for - gennem studier af materiel kultur - at kortlægge og udforske disse netværks omfang og deres betydning som kanaler for kommunikation og handel gennem tiden.
Handel med blandt andet eksotika er sammen med en række andre elementer som dragt og anden materiel kultur en vigtig markør i kulturel, etnisk og social henseende. Netværk i Nord vil blandt andet tage Nationalmuseets store samling af polare og subpolare dragter op for nærmere analyse.
Projekter:
Kommunikation, kulturmøde og kulturel identitet – tingenes rejse i Skandinaviens Vikingetid
Kulturkontakter over Skagerrak og Kattegat i vikingetiden
Nord-syd netværk: Møntefterligninger som kilde
Handel som kulturmøde – europæiske genstande i historisk Thule kultur
Bygninger på de nordatlantiske øer og i Grønland – diffusion og innovation